Search This Blog

Wednesday 30 May 2012


GAWAI DAYAK FESTIVAL

Hari Gawai atau Gawai Dayak merupakan satu perayaan yang dirayakan di Sarawak dan Kalimantan barat pada 1 Jun setiap tahun. Perkataan Gawai ertinya upacara perayaan manakala Dayak adalah nama kolektif untuk kumpulan etnik Sarawak asli (dan jiran Indonesia Kalimantan): Iban, juga dikenali sebagai Dayak Laut (sea dayak) dan orang Bidayuh, juga dikenali sebagai Dayak Tanah(land dayak). Oleh itu, Gawai Dayak secara literal bermaksud "Dayak Festival". Mereka  akan melawat rakan-rakan dan saudara-mara mereka pada hari itu dan lawatan itu lebih dikenali sebagai "ngabang" dalam bahasa Iban.Mereka yang terlalu jauh untuk melawat akan menerima kad ucapan dan melalui medium canggih masa kini seperti hp,facebook,twitter dan sebagainya.


Mod sambutan berbeza dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Persediaan bermula awal dengan  Tuak (arak beras) dibancuh (sekurang-kurangnya satu bulan sebelum perayaan) dan masakan tradisional seperti penganan (kek dari tepung beras, gula dan santan) disediakan. Sebagai pendekatan hari besar, semua orang akan sibuk dengan  membersihkan dan menyediakan makanan dan kek. Selain itu, beras pulut dikukus/dibakar dalam buluh (ngelulun pulut).Di rumah panjang, tikar baru akan dibentangkan pada ruai (galeri terbuka sepanjang rumah panjang).Satu lawatan untuk membersihkan tanah perkuburan juga dijalankan. Selepas lawatan itu, adalah penting untuk mandi sebelum masuk ke rumah panjang untuk menghindari nasib malang mengikut kepercayaan orang dayak ini.

Sambutan Gawai bermula pada petang 31 Mei. Dalam kebanyakan rumah panjang Iban, ia bermula dengan majlis yang dipanggil Muai Antu Rua (untuk membuang semangat tamak), Dua kanak-kanak lelaki mengheret bakul akan mengunjungi setiap bilik keluarga. Setiap keluarga akan melemparkan beberapa barang yang tidak diingini ke dalam bakul.  Barang2 tersebut pula akan dilambung ke tanah dari hujung rumah panjang bagi membuang nasib malang.

Kemudian,sekitar 6 petang atau selepas matahari terbenam,upacara miring akan dijalankan. Sebelum upacara itu, gendang rayah (ritual muzik) dilaksanakan. Ketua festival@ketua rumah panjang mengucapkan terima kasih kepada semangat2(spirit2) untuk tuaian yang baik, dan meminta petunjuk, rahmat dan hidup berpanjangan di samping memegang dan menggoyangkan seekor ayam jantan sepanjang pemujaan. Beliau kemudiannya mengorbankan ayam tersebut dan darah digunakan bersama-sama dengan upacara pemujaan.
Sebaik sahaja upacara pemujaan yang dijalankan selesai, makan malam kemudian disajikan di ruai. Sejurus sebelum tengah malam, sebuah upacara yang dipanggil Ngalu Petara (menyambut tuhan-tuhan semangat) dilakukan. Dalam perarakan ini, satu pertandingan ratu cantik untuk memilih ratu dan raja gawai (Kumang & Keling Gawai) kadang-kadang dijalankan. Sementara itu, minuman, kek dan kuih-muih tradisional juga dihidangkan.


Pada tengah malam, gong dipukul untuk menarik perhatian semua penghuni rumah panjang. Ketua rumah panjang (tuai rumah) atau Ketua Festival akan membawa semua orang untuk minum Air Pengayu (biasanya tuak untuk jangka masa panjang) dan pada masa yang sama mendoakan satu sama lain "gayu-guru, gerai-nyamai" (sepanjang hayat, kesihatan dan kemakmuran) . Sambutan itu kini bertukar meriah dan kurang formal. Ada yang menari tarian tradisional seiring dengan muzik tradisional yang dimainkan, yang lain akan menyanyi dan beramah-mesra.

Aktiviti lain yang boleh dijalankan untuk  beberapa hari sepanjang sambutan termasuk: pertempuran perlawanan,perlawanan sumpitan dan pertandingan Ngajat. 



Pada hari Gawai rumah-rumah orang Dayak dibuka kepada pelawat dan tetamu.sebagai tradisi, apabila tetamu tiba di rumah panjang, mereka diberi ai tuak sebagai sambutan. Dari semasa ke semasa, tetamu dihidangkan dengan tuak. Ini akan dipanggil nyibur temuai yang bermaksud "watering of guest".

Dayak Kristian biasanya menghadiri gereja untuk menghadiri 'mass' dan berterima kasih kepada Tuhan untuk tuaian yang baik.

Sambutan Gawai Dayak mungkin berlangsung selama beberapa hari. Pada masa ini juga banyak majlis perkahwinan Dayak mengambil tempat, kerana ia mengambil kesempatan disebabkan semua ahli keluarga pulang ke rumah masyarakat iaitu ke rumah panjang nenek moyang mereka.

Sejarah pula…Sehingga 1962, kerajaan kolonial British enggan mengiktiraf Hari Gawai Dayak.Ia secara rasmi diwartakan pada 25 September 1964 sebagai cuti umum bagi menggantikan Hari Sarawak. Ia pertama kali disambut pada 1 Jun 1965 dan menjadi simbol perpaduan, aspirasi dan harapan untuk masyarakat Dayak. Hari ini, ia adalah merupakan sebahagian daripada kehidupan sosial masyarakat Dayak. Ia adalah hari kesyukuran menandakan hasil tuaian yang baik dan masa untuk merancang untuk musim pertanian baru atau aktiviti-aktiviti akan datang.