Search This Blog

Wednesday 31 October 2012

KEUNIKAN BAHASA BIDAYUH

INFO: KEUNIKAN BAHASA BIDAYUH
 
Bahasa Bidayuh agak unik berbanding bahasa lain yang terdapat di Sarawak. Hal ini kerana patah perkataan dalam bahasa Bidayuh tidak diambil daripada dialek lain. Pada masa kini, bahasa Bidayuh berpecah kepada empat dialek iaitu Salako-Lara, Jagoi, Biatah dan Bukar-Sadong. Keunikan ini adalah berdasarkan sebutan, pertuturan, gerak gaya dan alunan yang dipertuturkan. Laz

imnya bahasa Bidayuh akan berubah intonasi mengikut kampung dan daerah tertentu. Ini menyebabkan suku kaum Bidayuh sukar untuk berkomunikasi antara satu sama lain sekiranya mereka dari suku dan daerah yang berlainan.

Pada masa dahulu, Bidayuh di Kalimantan Barat hanya berkomunikasi dengan satu bahasa sahaja. Selepas mereka bermigrasi ke kawasan baru, mereka sukar bercampur antara satu sama lain disebabkan aktiviti pemburuan kepala. Hal ini menyebabkan mereka memperkenalkan beberapa perkataan baru. Intonasi dialek mereka juga berubah. Proses ini mengambil masa yang lama (Chang, 2004; Peter Minos, 2000).

“The Bidayuhs must continue to be naturally happy and proud of their dialects and language. If the Bidayuhs feel shy or ashamed in using their own dialects, then such dialects will face a natural death”. (Peter Minos, 2000: 126)

1 comment: